pátek 17. dubna 2015

Neviditelný strážce - Dolores Redondo (Recenze)

Info: Neviditelný strážce / El guardián invisible, Dolores Redondo, Panteon, 2013, Detektivka, 408 str.

U řeky Baztán, na magickém místě Baskicka, je nalezena zavražděná dívka. Záhy je zjištěna spojitost s dalším úmrtím, stejně byla nalezena jiná dívka před měsícem. O co vrahovi jde? A bude obětí více? To musí vyšetřit inspektorka Amaia Salazar, která se tak po letech vrací do svého rodného městečka, Elizonda, kde se vraždy odehrávají.
Bude se tak muset vypořádat s démonem, který ovládl její starý domov a rozhodl se rituálně vraždit mladé dívky a zároveň se postavit vlastní životním démonům, před kterými kdysi dávno utekla.
Neviditelný strážce je román španělské spisovatelky Dolores Redondo. A jedná se o první díl z trilogie Baztán. Kniha, která v sobě míchá prvky baskické mytologie, severského krimi a psychologického románu. Lákavý mix, který rozhodně stojí za přečtení.
Amaia Salazar je bezpochyby vynikající inspektorka, ale musí se vypořádat se žarlivými kolegy, kteří jí práci zrovna neusnadňují. Doma na ni číhá rodinné tajemství a problémy se sestrami.Tak se stane, že Amaia bude muset vyvinout mnohem větší úsilí, aby se přes to dostala a zastavila vraha.
Vyšetřování není kdoví jak spletité a odhalit vraha nakonec není možná až tak náročné, ale přece jen rituál, který vrah vždy dělá, jeho záměr, to tomu dodává na lákavosti. Autorka navíc vyšetřování okořenila o různé policejní fakty, dozvíme se různé věci, o tom jak takové vyšetřování nebo třeba i pitva probíhají. Ale nečekejte žádné velké přednášky. Je tam toho tak akorát. Není tam sice moc akce, nečekejte žádné honičky, ale i přes to krimi část této knihy stojí za to.
Neviditelný strážce ale není jen o vyšetřování vraždy. Je taky o ženách, ale ne o žádných ufňukaných Uršulách. Dolores Redondo nám ukazuje několik případů, kde se ženy z Elizonda musí vypořádat s různými ztrátami a životními změnami. Snaží se ukázat, jak ženy dokáží být silné. Je fakt, že zrovna tato část by mohla odradit mužskou část čtenářů, ale já bych jim radila zůstat a číst, třeba se o tom našem ženském komplikovaném pokolení něco nového dozvědí a uvidí, že se jen tak nedáme.
Což značí, že v románu má velkou úlohu psychologie. Je to takové severské krimi, jen pro změnu baskické. Amaino rodinné tajemství se tady střídá s vyšetřováním. Vracíme se několikrát do minulosti, kdy byla Amaia ještě dítě. Mě osobně celá tato linka velmi bavila. Nejprve jsem byla trochu udivená, protože jsem čekala opravdu detektivku nebo thriller, ale tahle spíše románová část mě nakonec mile překvapila a užívala jsem si každou část. V knize jde totiž spíše o Amaiu, než o vraždy. Když vám sedne, tak si pak užijete i zbytek.
Pokud vás zajímá mytologie, tím spíš neváhejte po knize sáhnout. Tajemné lesy Baskicka, kde podle místní mytologie žijí různí lesní tvorové od Mari po Basajauna, strážce lesa, toho zde hodně nabízejí. Autorka dovedla výborně propojit prvky krimi a mytologie a stvořila zajímavý mix, kde se nenásilnou formou dozvíte, na co věří lidé z těchto končin a zároveň vám to hezky zamotá hlavu při vyšetřování. A nejen vám. 
Dolores Rendondo má navíc moc příjemný styl vyprávění. Krásně popisuje okolní krajinu, představuje nám poutavým jazykem místní mýty, dokáže výborně přesedlat do chladného stylu policisty a zároveň se jí skvěle vede zavést čtenáře do hloubky duše Amaie. Pro mě to byla jedna z těch knih, které začnete číst a nedokážete přestat.
I když to vypadá, že je tady až moc prvků, všechno to do sebe zapadá. Musíte se ale oprostit od představy klasického krimi a spíš se na to dívat jako román s prvky severské krimi, kde psychologie vede. Pokud to uděláte, možná dopadnete jako já. Zamilovala jsem se do okolí Baztánu, do jeho mytologie, oblíbila jsem si Amaiu i její rodinu a moc mě zaujaly ty vraždy. Já si prostě užívala každou stránku. A prostě mě nenapadá nic, co bych autorce vytkla. Je to skvělý kousek a já se moc těším na pokračování Dědictví kostí a poté i na posledním díl Ofrenda a la tormenta, což by se dalo přeložit jako Oběť bouři. Takže za mě rozhodně ano, ano a ještě jednou ano.




Za poskytnutí recenzního e-booku děkuji KNIHCENTRUM.cz
Knihu si můžete koupit zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Ráda si přečtu tvůj komentář :) A děkuji za návštěvu!